Terugblik op de belevingsvlucht

31-05-2018

Gisteren heeft de belevingsvlucht plaatsgevonden van 17.20 tot 22.20 uur. Op veel plaatsen in de provincies waar in de toekomst overheen gevlogen gaat worden hebben mensen geluisterd en gekeken naar de vlucht.

Op diverse locaties zijn geluidsmetingen verricht. Daarnaast hebben mensen hun ervaring kunnen delen via de enquête op de website. Daar is veel gebruik van gemaakt. Helaas heeft de start van de vlucht vertraging opgelopen. De routeset, essentieel voor de nauwkeurige uitvoering van de belevingsvlucht, bleek niet eenvoudig te laden in de navigatiecomputer van het geplande toestel (PH-HXL). Transavia heeft daarop besloten een ander vliegtuig in te zetten waar dat wel mogelijk was. Door het opnieuw inladen van de routes en het voltanken vertrok het vliegtuig twee uur later.

Het vliegtuig met registratienummer PH-HZO is hetzelfde type toestel als het origineel geplande toestel en is sinds 2007 bij Transavia in de vloot opgenomen. Het gebruikte vliegtuig was daarmee elf jaar ouder dan het geplande.

De vlucht is uitgevoerd zoals gepland, met enkele afwijkingen:

  • In segment 5 (richting kop van Noord-Holland) is een extra stuk parallel aan de kust gevlogen omdat te veel werd ingelopen op het aangepaste vluchtschema. Dit heeft geen effect gehad op de beleving.
  • In segment 6 (richting Groningen) is abusievelijk de klim uitgevoerd naar 4270m in plaats van 4880m. Dat betekent dat er bij Drachten 610m lager werd gevlogen dan gepland en dat een klim naar 4880m buiten de beleving is gebleven.
  • In segment 7 (richting Noord-Holland) is vanwege een lokale onweersbui bij Wieringerwerf eerder naar het zuiden gedraaid. De route is ter hoogte van Kolhorn weer opgepakt. Inwoners van Wieringerwerf hebben daarom de vlucht zuidelijker beleefd dan deze in de toekomst zal worden uitgevoerd.
  • Bij de overgang van nadering naar vertrek van Lelystad Airport in zuidwestelijke richting is soms minder nauwkeurig gevlogen. Dit werd veroorzaakt doordat de boordcomputer moest rekenen met de ongebruikelijke situatie dat een landing gevolgd werd door een vertrek. Ter hoogte van Zeewolde is het profiel weer opgepakt. Het gevolg hiervan was dat de bocht bij Zeewolde op verschillende punten is genomen.

Gevlogen route, hoogten en vliegtijden

Op de documentenpagina vindt u twee bestanden (bron: Flightradar24) waar u de gevlogen route kunt terugzien. De in de bestanden gebruikte tijd is Universal Coördinated Time (UTC). Dit is een standaardtijd die gebruikt wordt in de luchtvaart en verschilt twee uur met de zomertijd in west-Europa.

Over de geluidsmetingen en de beleving stellen de uitvoerende bureaus een rapportage op. Op vrijdag 1 juni worden hierop vooruitlopend alvast eerste resultaten gedeeld. Mede op basis van deze stukken stelt de regiegroep een evaluatie op. Deze wordt uiterlijk 1 juli aan minister Van Nieuwenhuizen (Infrastructuur en Waterstaat) aangeboden.